
Information for Social Change Number 27 
Summer 2008 

 
Special Issue on 

Radical Bookshops 
 

 
 

 

Freedom, Freedom Press and Freedom Bookshop 
A short history of Freedom Press 

 

Donald Rooum 

 

 

Freedom and Freedom Press publications have concentrated on anarchist 
propaganda, and refrained from publishing anything about quarrels and splits in 
the anarchist movement. This essay, not being a work of propaganda, is largely 
about the quarrels and splits. I will not give the personal names of people who 
are, or may be, still alive. 

This is not a piece of original research, but an amalgam of memories dating from 
the 1940s, and scissors-and-paste work using the following secondary 
sources:Heiner Becker, Nicolas Walter, Philip Sansom, and Vernon Richards 
(anonymously), in Freedom a hundred years (Freedom Press 1986);Heiner 
Becker Notes on Freedom and the Freedom Press 1886-1928” The Raven (1) vol 
1, pp 4-24, Freedom Press 1986;Nicolas Walter (2007) The anarchist past and 
other essays edited by David Goodway, Five Leaves Publications 2007;Richard 
Boston 'Anarchy among the Anarchists' The Guardian 16 November 1996, 
reprinted as 'Mere Anarchy' in Starkness at Noon Five Leaves Publications 
1997;Albert Meltzer (1986) 'Liars and Liberals' Black Flag Supplement no. 
3;Vernon Richards (anonymously) (1986) Friends of Freedom Press Ltd. 

Anarchism is an ethical doctrine 'a concept of what ought to be' which holds that 
nobody should be threatened into obedience, and seeks a society without 
intimidation. In Britain, the term anarchism has been claimed by three different 
schools of thought. Anarchist socialism or anarchist communism demands 
economic equality as well as (or as a requirement of) liberty for all. This is 
referred to simply as anarchism, without qualifications. Individualist anarchism 
(sometimes known as 'native American anarchism', as it developed from the 
ideas of Thomas Paine and the drafters of the American constitution) opposes 
central government but allows trade, and differences in wealth that result from 
trade.  Anarcho-syndicalism advocates democratic societies organised through 
trade unions. 

The first anarchist newspaper in Britain, Freiheit, published and edited by Johann 

 



Most from 1879, was in the German language. The first British anarchist paper in 
English was The English Freiheit, of which the first issue was a translation of 
Freiheit, sold outside the Old Bailey where Johann Most was on trial in 1881. 
Also in English, and available on subscription in Britain, was Liberty, an 
individualist anarchist paper published in America.  

In March 1885 Henry Seymour, who had been prosecuted for blasphemy in 
1881, started a paper in London called The Anarchist. Seymour was himself an 
individualist anarchist, but he recruited fellow editors who were anarchist 
socialists. One of these was Charlotte Wilson, a prominent member of the Fabian 
Society, who had written articles on anarchism for the magazine Justice, and was 
shortly to write a Fabian Society pamphlet on anarchism. Wilson persuaded 
George Bernard Shaw to write an anarchist article for the first issue of The 
Anarchist. Shaw told Seymour it 'was written more to show Mrs Wilson my idea 
of the line an anarchist paper should take ... than as an expression of my own 
opinions'.  

In March 1886, the anarchist Peter Kropotkin was released from prison in 
France, and Charlotte Wilson invited him to London to join the editors of The 
Anarchist. This was too much for Seymour, who wrote to a friend that his 
anarchist individualism had been sidelined by anarchist communists who only 
wanted to write, leaving him to do the production work and bear most of the 
cost. They had a tiff. Seymour ceased publication of The Anarchist and told the 
anarchist communists to start a paper of their own, which they did. The first 
issue of Freedom appeared in September 1886 (bearing the date October 1889). 
Charlotte Wilson was editor and publisher, and Kropotkin the main theoretical 
columnist. Freedom never acknowledged its origin as a breakaway from The 
Anarchist, but its first issue denounced Individualist Anarchism as a round 
square, a contradiction in set terms. 

Wilson arranged with Annie Besant for a publishing office at Charles Bradlaugh's 
Freethought Press, and with William Morris for printing services at the Socialist 
League. In January 1888, Bradlaugh decided he would not have anarchists in the 
Freethought Press building, so the Freedom group moved. In the next ten years 
there were seven more moves, during which, in 1895, Charlotte Wilson resigned 
and was replaced as publisher by Alfred Marsh, a violinist. 

In 1898, Freedom acquired its own printing facilities. The nieces and nephew of 
the artist Dante Gabriel Rossetti had been printing their own paper, The Torch, a 
journal of anarchist communism at 127 Ossulston Street, near Kings Cross, since 
1885. In 1898 they decided to cease publication and arranged for the Freedom 
group to take over the premises. The Rossettis printing equipment was bought 
and donated to Freedom by two sympathisers. Freedom Press stayed in 
Ossulston Street for the next thirty years. The hand-operated press dated from 
about 1820, and needed three operators; two to load the paper and pull the 
handle, and one to take the paper off. A comrade who was a trained compositor, 
Tom Cantwell, set the type in the room upstairs. 

In 1902 Cantwell had a stroke which prevented him from working, and his place 
as compositor was taken by Tom Keell, a compositor at The Spectator. In 1907 
the Freedom group started a second paper, Voice of Labour. Tom Keell then left 
The Spectator for a wage paid by the Freedom group, for which he acted as 
compositor of both papers, editor of Freedom, and manager.  

 



Most members of the Freedom group were of the artisan class, but Wilson, a 
highly educated stockbroker's wife, and Kropotkin, a Russian prince in exile who 
wrote geographical articles for Encyclopaedia Britannica, weremembers of the 
liberal intelligentsia, and this led some to see the whole group as elitist. In 1897 
a writer in an anarchist paper wrote that Freedom was 'a philosophical, middle-
class organ, not intelligible to the working classes ... less revolutionary than 
Comic Cuts ... edited and managed by an inaccessible group of arrogant persons 
worse than the Pope and his seventy cardinals and written by fossilised old 
quilldrivers'. Freedom did not respond. 

The first major split within the Freedom group itself occurred at the outbreak of 
the First World War, in a dispute about the lesser of two evils. Tom Keell, the 
editor, was for opposing both sides in the war of rival imperialisms. Kropotkin 
wanted Freedom to support the side of Britain and Russia. Tom Keell later wrote 
'One doubted the judgement of those who supported the War, but one never 
doubted their sincerity'. Those who supported the War (with the honourable 
exception of Kropotkin himself) were less tolerant. At the national anarchist 
conference in April 1915, George Cores, a member of the Freedom group, 
denounced Keell as a dictator who had seized the group's assets. The national 
movement came out overwhelmingly in Keell’s favour. 

After the passing of the Military Service Act, which introduced conscription in 
1916, Voice of Labour published an article which was also issued as a leaflet, 
Defying the Act, by one hiding out in the Scottish Hills. Keel and his companion 
Lilian Wolfe were charged under the Defence of the Realm Act, and found guilty. 
Keell was sentenced to a fine of £100 or three months imprisonment, declined to 
pay the fine and served the prison term. Wolfe was sentenced to £25 or two 
months and went to prison, but there discovered she was pregnant (at the age 
of 40), so paid the fine and was released. 

After 1918, the British anarchist movement declined. Some joined the 
Communist Party, admiring the Russian revolution, and either forgiving or 
deceiving themselves about the Lenin dictatorship (the late Bonar Thompson told 
me there was money coming from somewhere to pay pro-Communist speakers). 
Others went to the pacifist movement and the womens’ suffrage movement. 

Freedom kept going, with the aid of donations, including £50 (half a year's 
average wages) from Lilian Wolfe, until 1928, when the Ossulston Street building 
was demolished in a slum clearance scheme. Tom Keell retired to Whiteway 
Colony to live on his pension from the compositors trade union, and for the next 
seven years, Freedom Press produced only an infrequent and irregular Freedom 
Newsletter. A newspaper headed Freedom New Series was produced by George 
Cores and others who had opposed Keell over his opposition to the war, but 
Freedom Press did not publicly acknowledge its existence. 

When the Spanish civil War broke out in 1936, Vernon Richards, known as Vero, 
the twenty-two-year-old son of an Italian anarchist in Soho, started a newspaper 
called Spain and the World in support of the Spanish anarchists. After the first 
issue, Spain and the World became a Freedom Press publication, with Tom Keell 
as publisher and Lilian Wolfe, now aged 60, as administrator. Lilian often stayed 
in London with Vero and his companion Marie-Louise Berneri. She stayed on as 
administrator and manager of Freedom Bookshop until the age of 95.  

 



When the Spanish civil war ended, the paper changed its name to Revolt!, and 
as World War Two started, to War Commentary for anarchism. Having been an 
established publisher before the war, Freedom Press had a licence to buy paper. 
In 1943 it published The March to Death, a book of cartoons by John Olday with 
anonymous commentary by Marie-Louise Berneri, which presents Hitler, 
Mussolini, Churchill, Stalin, and Rooseveldt as engaged in a common conspiracy 
against all their subjects. It sold 5,500 copies, to people delighted by relief from 
the relentless war propaganda. 

In 1942 the Freedom Press was offered the chance to buy a printing firm, 
Express Printers in Whitechapel. A rival printer lent some money on condition 
that he could take over the Hebrew type (effectively acquiring a monopoly of 
Hebrew type in a Jewish area), and the rest of the purchase price was lent by 
various supporters. The supporters’ group, calling itself the Anarchist Federation, 
became the nominal owner of Freedom Press and publisher of War Commentary.  

Anti-war as it was, the Freedom group was quite friendly with a pro-war group, 
the publishers of Solidaridad Obrera, a Spanish-language anarcho-syndicalist 
newspaper which was produced on a stencil machine in the Freedom Press 
office. The editors of Solidaridad Obrera would telephone whenever their stencils 
were ready, saying can we come round and run off Solidarid Churchilliana?  

Vero, Albert Meltzer, and later Philip Sansom were refused registration as 
conscientious objectors. Albert was called up into the Royal Pioneer Corps, while 
Vero and Philip served prison sentences. John Olday, a deserter from the Royal 
Pioneer Corps, was captured and sent to a military prison. Freedom Press as 
such, however, was not prosecuted until almost the end of the War.  

I came across anarchism in September 1944, when I was on a Ministry of Food 
scheme using schoolboys to pick hops in Kent, and visited Hyde Park speakers’ 
corner. My subscription copies of War Commentary stopped coming in December 
1944, so I wrote to ask what had happened and learned, in a letter from Lilian 
Wolfe, that the police had seized the files. 

In April 1945 Vernon Richards, Marie-Louise Berneri, John Hewetson, and Philip 
Sansom were charged with conspiracy to contravene Defence Regulation 39A 
(i.e. to cause disaffection among members of His Majesty's forces). The 
anarchist art pundit, Herbert Read, later to be knighted, assembled a Freedom 
Press Defence Committee from those of the 'Great and Good' who were 
interested in civil liberties (the National Council for Civil Liberties, which might 
have been expected to take up such a case, was temporarily possessed by the 
belligerently patriotic Communist Party). Richards, Hewetson and Sansom were 
each sentenced to nine months in prison. Berneri was found not guilty on a 
technical point; she was married to Richards (to get a British passport), and the 
old law still stood that a wife conspiring with her husband committed no offence. 

As the prosecution was being prepared, Freedom Press was subjected to a 
takeover attempt. Freedom of course said nothing about it, and it was months 
before we learned of it in Bradford. In 1949 I visited London and spoke to 
comrades on both sides of the split. Lilian Wolfe lent me a copy of a document, 
privately circulated in 1945, on condition that I kept it confidential. That was 
sixty years ago, so I hope my promise of confidentiality has lapsed. 

 



As is the custom in anarchist groups, decisions in the Anarchist Federation 
(publisher of War Commentary and the Freedom Press books) were made by 
consensus. Among the most frequent writers for War Commentary were two 
anarcho-syndicalists, one of them a professional journalist. These two proposed, 
and got it agreed, that if the members of the Anarchist Federation could not 
reach a consensus, a majority decision would be accepted. It was also agreed 
that as the war was ending, differences about whether to support for the war 
had become less important, and Spanish comrades were invited to join. In 
December 1944, the editors of War Commentary left a Federation meeting 
before it ended, and after they had gone it was proposed under 'any other 
business' that they should be replaced as editors by the two anarcho-
syndicalists. The motion was carried by a majority. 

The plot failed. Earlier in 1944, some detectives had called at the Freedom Press 
office about a different case entirely, and tried to encourage co-operation by 
pointing out that Freedom Press was in danger of immediate closure, because its 
proprietors were not registered under the Business Names Act. That same day, 
Vero Richards and John Hewetson had visited the office of the Registrar of 
Business Names, and registered themselves as proprietors of Freedom Press. 
When they were sacked as editors, they just refused to go. The plotters were 
furious. A Spanish comrade told me in 1949 that he liked what was written in 
Freedom (the paper had reverted to its old name), “but not what they do”. 

Four men visited Richards and Berneri at their flat, pointed a pistol and refused 
to leave until Richards gave them a cheque for £25 (about six weeks’ average 
wages) to start a new anarcho-syndicalist paper, Direct Action. Some comrades 
photographed the four leaving the flat. The four and two others,  six in all,  went 
to Express Printers with a sledge-hammer, evidently expecting to find a halftone 
block of the photograph ready for printing in the next War Commentary. There 
wasn’t one because Freedom Press never published anything about the split, but 
they smashed the printing forme anyway, then met Richards in Angel Alley and 
beat him up.  

The publishers of Direct Action called themselves the Anarchist Federation of 
Britain. The Freedom Press Group declared itself autonomous, but joined with 
others to form the Union of Anarchist Groups. At international conferences in the 
1950s there were two separate British delegations, representing the AFB and the 
UAG. War Commentary (which reverted to the name Freedom in 1947) never 
mentioned Direct Action, but Direct Action was full of damaging references to 
War Commentary and Freedom. 

People withdrew the loans they had made for the purchase of Express Printers, 
and Vero obtained an emergency loan from his mother, which he found quite 
embarrassing because his mother was not an anarchist. 

In 1949 Marie-Louise Berneri died (aged 31) and George Woodcock, a prolific 
writer for Freedom, renounced anarchism and migrated to Canada. In the 
second edition of his Penguin book Anarchism, Woodcock wrote that British 
anarchism collapsed in the 1950s, following Berneri's death and his own 
departure. He was mistaken. Anarchism in Britain has always been a minority 
movement, but the 1950s was one of its most successful periods, with Albert 
Meltzer among Freedom's regular writers. 

 



 

In 1961, while the weekly Freedom continued, Freedom Press began the 
monthly magazine Anarchy. In 1965, the advent of small offset printing made it 
possible to produce papers with little capital, and Albert Meltzer went off to start 
a paper closer to his own ideas, called Wooden Shoe, and a publishing group 
called Wooden Shoe Press.  

In 1968, Whitechapel Art Gallery bought the Express Printers premises at 84a 
Whitechapel High Street. Before payment was completed, Vero borrowed the 
money, in his own name, to buy the freehold of 84b Whitechapel High Street, an 
empty building on the other side of Angel Alley. The publisher became 'Vernon 
Richards trading as Freedom Press'. 

Albert Meltzer wrote to Vero with the proposal that Wooden Shoe Press should 
hire a room in the building, contributing to the mortgage repayments. Unlike the 
new Freedom Press building, the Wooden Shoe premises had a shop window. 
Jack Robinson, who was managing Freedom Bookshop and earning his living as a 
second-hand book dealer, visited the landlord of the vacated shop with a view to 
taking over the tenancy, and learned that Wooden Shoe had paid no rent for the 
three years and were being evicted. Vero might have written to Albert explaining 
what he had learned, but in the event he wrote a woffly letter, turning down 
Albert’s offer without mentioning the real reason. Albert began a feud which 
lasted until both he and Vero were dead, and for some years after. 

Co-operation did not entirely cease. In the early 1980s, Freedom and Albert's 
new paper Black Flag were both fortnightlies, published on alternate weeks. At 
weekends there were joint meetings in Freedom Bookshop, at which people from 
both publications would prepare subscription copies of whichever came out that 
week. Every edition of Black Flag contained some derogatory about Freedom or 
someone associated with Freedom Press. One of Freedom's editors did not 
entirely agree with the policy of no retaliation, and managed to sneak in a 
comment on Black Flag's attitude: 'We invite you into our house and you piss on 
the carpet'. Albert pretended to take the metaphor literally, as accusing himself 
in person of urinating on the carpet in the bookshop which had no carpet. 

In 1982, Vero transferred ownership of Freedom Press to Friends of Freedom 
Press Limited, a company limited by guarantee and not having a share capital, 
whose registered directors were comrades long associated with Freedom Press. 
The existence of FFP was not made public until 1986, and Vero continued making 
all the business decisions. In the late 1980s he decided to pay stipends to two 
comrades, one (who had worked as a volunteer for years) to manage Freedom 
Press publishing, and the other (of whose background I know nothing) to 
manage Freedom Bookshop. 

1986 was Freedom's anniversary year. A bumper anniversary number was 
produced and also issued as a book, Freedom a hundred years. Besides 
describing the history of Freedom Press, it was agreed that I solicit contributions 
from the whole anarchist movement of 1986. Of course I wrote to Albert, but he 
did not reply. He responded later with a pamphlet: Black Flag Supplement No. 3, 
Liars and Liberals  the other anarchism  The Woodcock-Sansom school of 
falsification, a classic of libellous abuse. 

 



 

After 1968, Freedom was edited by a succession of editorial groups, not all of 
whom were very good. In the 1970s, the paper was set on an ordinary 
typewriter. One typist-editor took the opportunity to insert articles seen by no 
other editor, in praise of the Animal Liberation Front and the Irish Republican 
Army, until she was asked to leave by the other editors. No doubt Vero would 
have objected, but it seems that when he was not the editor, he did not even 
read Freedom. A feature article in a national newspaper, about the famous 
McLibel trial, mistook the name of one of the two defendants. The case was 
followed in every issue of Freedom, but Vero telephoned me full of praise of the 
defendant, using the wrong name. 

Vero decided that he must return as editor, when a Christmas number featured 
on its front page a drawing of Death in a Santa Claus costume. The editor who 
commissioned the picture had resigned before the number was published, 
leaving as editors myself, the chap who was paid to do the books, and another 
comrade. Vero decided that the new Freedom, to his own design, should revert 
to being a fortnightly. Editing a fortnightly struck me as too much work, so I 
gave notice that I would resign as an editor. Vero published a number zero, 
denouncing the existing editors as incompetent, inciting another resignation. 
Only the comrade hired to do the books remained to be Vero's fellow editor.  

Vero and Albert Meltzer met at the Anarchist Bookfair in 1995. During the twenty 
years they had worked together on Spain and the World, Revolt, War 
Commentary, and Freedom, it had been their custom to enjoy bantering 
arguments, and they took the opportunity to revive this custom. Among the 
insults, Albert told Vero he was senile (he was older than Albert by five years), 
and Vero replied I'll be writing your obituary. Albert died in 1996, at a 
conference of the syndicalist federation founded in 1945 as the Anarchist 
Federation of Britain, by the plotters who failed to seize War Commentary. 

An obituary of Albert was published in The Guardian, written by one of Albert’s 
legatees and evidently using Albert's reminiscences as its only source of 
information. It reiterated many of Albert's self-aggrandising fictions and 
scurrilous denunciations of the neo-liberals who dominated the movement in the 
late 1940s. Vero replied with an obituary in Freedom, headed 'Instead of an 
obituary', correcting some of the lies, recalling his joking prediction that he 
would write Albert's obituary, and deploring the damage Albert had done to the 
anarchist movement. Of course we would prefer anarchists not to be enemies, 
and Albert's malice certainly damaged the reputation of Freedom Press, and but 
it is not certain that it damaged the movement as a whole. Verbal attacks on 
Freedom Press have been a British anarchist tradition since Freedom Press was 
founded, and quarrels may increase the total output of anarchist propaganda. 

In his last years Vero published four books of his photographs, at his own 
expense but with the Freedom Press imprint, and retired from activity. The 
editing of Freedom and the work of the bookshop fell to the two comrades hired 
by Vero. They meant well, but persisted with wasteful practices which Vero 
would probably have discontinued had he been present. The quarrel between 
Vero's friends and Albert's friends persisted, even after Vero died in 2001. 

Rescue came in the form of a big, energetic, young man who had been working 

 



 

with the Socialist Party of Great Britain (a Marxist party, but not Marxist-Leninist, 
with a constitution unchangeable since 1904). He persuaded Freedom Press to 
get rid of some drains on resources, and more importantly, to reach out in co-
operation with other anarchist groups. Three years after he arrived he changed 
his allegiance again, and became an adherent of the Church of England, where 
we hear he is training to be a priest. This does not alter the fact of his 
importance to Freedom Press, while he was present. 

Freedom Press is now going well, with a keen group of volunteers, and the 
prospect of a bright future. 

 

Donald Rooum 


